Termenii roților explicați
Majoritatea roților sunt fabricate din poliuretan. Toate roțile de la rolele în linie au o lățime standard de 24mm, ceea ce le face ușor de înlocuit.
Caracteristicile principale ale roților sunt: diametrul, durometrul, rebound-ul, aderența, profilul, uzura, butucul și greutatea. O descriere detaliată a tuturor acestor termeni poate fi găsită în acest ghid.
Diametrul
Diametrul roții este indicat în milimetri (mm). De obicei, acest număr poate fi citit direct de pe roată sau poate fi măsurat cu ușurință.
Diametrul roții are relevanță pentru comportamentul roților, cum ar fi accelerația vs. viteza sau manevrabilitatea vs. stabilitatea direcției. Gama de diametre pentru diferite tipuri de roți și relevanța acestora pot fi văzute aici:
- Accelerație mai bună față de viteze mai mari
- Mai mult control față de stabilitate mai mare a direcției
Durometrul
Acest termen reprezintă duritatea relativă a roții și este descris de un număr A. 100A este foarte dură, iar 0A este moale.
Durometrul roții are relevanță pentru cât de bine sunt absorbite șocurile și pentru aderență. Dar și uzura și viteza depind de durometru. Gama de durometre pentru diferite tipuri de roți și relevanța acestora pot fi observate în această figură:
- Aderență mai bună vs. uzură mai lungă
- Greutate corporală mai mică vs. greutate corporală mai mare
- Amortizare a șocurilor vs. viteze mai mari
Alternative pentru durometre
Există și alte modalități de măsurare a durității roților, unele mărci utilizând propria scală. De exemplu, roțile Matter din SUA folosesc scala Footprint, F0 însemnând footprint 0.
F0 - echivalează cu aproximativ 88A
F1 - este egal cu aproximativ 85A
F2 - este egal cu aproximativ 84A
F3 - este egală cu aproximativ 83A
Durometrul A este mai moale decât scara Durometrului B, B este foarte aproape de Plastic/Nylon
Rebound
Rebound-ul este unul dintre factorii importanți pentru puterea de învârtire (rulare) a roților. Rebound-ul este un termen care desemnează forța cu care veți fi împins înainte la fiecare cursă (răspunsul roților). Din păcate, factorul de rebound (ricoșeu) nu este niciodată dat pentru roți, și de asemenea, acesta depinde foarte mult de materialul roții. Un rebound mai ridicat este, de obicei, una dintre caracteristicile roților de calitate superioară. O mulțime de producători își numesc roțile cu rebound ridicat SHR uretan. Super High Rebound.
Aderență
Aderența este foarte importantă pentru viteză și hochei, unde o aderență bună vă permite să vă opriți rapid și să virați rapid. Aderența depinde de materialul roții și de durometrul acesteia. Dar și tipul de suprafață (asfalt, pistă, interior, condiții umede) este foarte important, iar cei mai buni rideri își aduc adesea roți de diferite aderențe pentru diferite suprafețe.
Profil
Secțiunea transversală a roții se numește profil. Un profil îngust are ca rezultat un contact redus cu suprafața și o viteză mai mare, pe când un profil larg are ca rezultat un contact de suprafață mai mare și un control mai bun. Poți arunca o privire peste profilurile tipice pentru diferite tipuri de roți:
- Agresiv, profil plat, diametre mici, control foarte ridicat
- Hochei, profil rotunjit, control ridicat
- Fitness, profil îngust, polivalent
- Viteză, profil îngust, diametre mari, orientare mare viteză
Uzură
Uzura roților depinde în mod natural de durometrul și diametrul roții, dar depinde și mai mult de calitatea poliuretanului, adică a cauciucului de pe roată. Pentru utilizarea la hochei, este important să achiziționați roți calitative, în caz contrar, riscați să vă uzați roțile în câteva ore.
Butuc
Elementul central al roții este butucul. Butucul este centrat în roată și menține rulmenții optim poziționați. Materialul este, de obicei, plastic dur sau aluminiu, iar pentru cea mai bună performanță, trebuie să fie rezistent și ușor. Există diverși butuci care se diferențiază prin stabilitate și greutate.
Roțile cu miez solid au un miez masiv și, prin urmare, foarte rezistente. Roțile cu miez cu raze (spokes) sunt mult mai ușoare, dar nu la fel de durabile ca cele cu miez solid. Roțile cu miez gol sunt un compromis între greutate și durabilitate (nu la fel de puternice ca cele cu miez solid).
Greutate
Greutatea roții este, de asemenea, importantă pentru viteza pe care o puteți atinge. O greutate mai mică înseamnă că aveți nevoie de mai puțină forță pentru a face roțile să se rotească.